კენოტაფი, (ბერძნ. kenotaphion < kenos – ცარიელი და ტაპჰოს – საფლავი), სამარხი ნაგებობა, საპატიო მონუმენტი ერთი ან რამდენიმე გარდაცვლილისათვის. ჩვეულებრივი საფლავისაგან განსხვავებით კ. მხოლოდ გარდაცვლილის ხსოვნას ეძღვნება და მასში მიცვალებული არ არის დაკრძალული. კ-ებს აშენებდნენ უმეტესად იმ შემთხვევაში, როდესაც რაღაც მიზეზის გამო მიცვალებულის დამარხვა არ შეეძლოთ (ან დაკარგული იყო, ან შორს იყო დაკრძალული და სხვ.). დაკრძალვის ეს წესი კარგადაა ცნობილი მრავალ ქვეყანაში (ეგვიპტე, რომი, საბერძნეთი, შუა აზია და სხვ.). ანალოგიური წესი განსაკუთრებით მკაფიოდაა გამოკვეთილი კავკასიისა და საქართველოს ბრინჯაო-რკინის ხანის ძეგლებში და დამახასიათებელია პატრიარქალური პერიოდის მესაქონლე ტომებისათვის. კ-ები აღმოჩენილია მინგეჩაურსა და ჩრდ. კავკასიაში (გატიან კალეს სამაროვანი, პიატიგორსკის ყორღანი); საქართველოში – სამთავროსა და ნატახტრის, კასპისა და წაღვლის; კახეთში – სათვალისწყლისა და თეთრიწყლების სამაროვნებზე, აგრეთვე ფოხორაულების ნამოსახლარებზე და სხვ. აღნიშნული სამარხები ძვ. წ. II – I ათასწლეულებით თარიღდება.
ლიტ.: ბ ა რ ა მ ი ძ ე მ., კასპის სამაროვანი, «მასალები საქართველოს და კავკასიის არქეოლოგიისათვის», თბ., 1965; კ ა ლ ა ნ დ ა ძ ე ა., ნ ი კ ო ლ ა ი შ ვ ი ლ ი ვ., სამთავროს სამაროვანი, წგ.: საქართველოს ისტორიისა და კულტურის ძეგლთა აღწერილობა, [ტ.] 5, თბ., 1990; მ ე ნ ა ბ დ ე ც., ფოხორაულების ნამოსახლარი, იქვე, ტ. 1-II, თბ., 2015; ნ ი კ ო ლ ა ი შ ვ ი ლ ი ვ., ნატახტარის სამაროვნები და ნამოსახლარი, იქვე, [ტ.] 5, თბ., 1990; რ ა მ ი შ ვ ი ლ ი ა., წაღვლის სამაროვანი, იქვე.
რ. რუსიშვილი