ინოვაცია

ინოვაცია (ლათ. Innovatio – სიახლე, განახლება), ადამიანის შემოქმედებითი (ინტელექტუალური) მოთხოვნილება, შექმნას (შემოიტანოს) წინანდელთან ან მოქმედთან შე­და­რე­ბით ახალი გადაწყვეტილება, იდეა, მეთოდი, ნაკეთობა. ი. ფაქტობრივად გვხვდე­ბა ყველა სფე­რო­ში: სამეცნ. კვლევებში, ტექნოლოგიებში, მართვის პროცესებში, ეკონომიკაში, ხელოვნების დარგებში, სტრატეგიულ საკითხებში თუ ყოველდღიურ ყოფა-ცხოვრებაში. ტერმინი „ინოვაცია" მეცნიერებაში პირველად შემოიტანა ავსტრიელმა მეცნიერმა ი. შუმპეტერმა XX ს. 30-იან წლებში.

ი-ები სამეცნ. კვლევებში მიმართულია ახ. ფიზ.-ქიმ. და სხვ. მეთოდების შემუშავებისა და გამოყენებისაკენ, სამეცნ. პრაქ­ტი­კაში მათი დანერგვითა და გავრცელებით.

ი-ები ტექნოლოგიებში გამიზნულია საწარმოო პროცესებში ახ. მასალების შექმნა-გამოყენებისა და დამუშავების ახ. მეთოდების დანერგვისაკენ, რაც ­განაპირობებს ახ. პროდუქციის გამოშვებას, წარმოებაში ­მეცნიერებატევადი ტექნოლოგიების, ახ. აღმოჩენებისა და გამოგონებების გა­მო­ყე­ნე­ბით. ინტენსიურად ინერგება თვისებრივად ახ. ტექნო­ლოგიები: თანამედროვე მიკ­რო­პროცესორული ­ტექნოლო­გია, წარმოების კომპიუტერიზაცია, რო­­ ბოტული და ლაზერული ტექნიკა, ბიოტექნოლოგია, მიკრობიოლოგიური მეცნიერების უახლესი მიღწევები, ნანოტექნოლოგია და ა. შ. მიუხედავად იმისა, რომ ი-ის შედეგად ზოგჯერ საწარმოო პროცესები რთულდება და ნაკეთობის თვითღი­რე­ბუ­ლე­ბაც იზრდება, ექსპლოატაციის საბო­ლოო ეტაპზე ხდება ეფექტიანობის ამაღლება. ი. არის ბიზნესის, ეკონომიკის, ტრანსპორტის, კომუნიკაციების დაჩქარებული განვითარების პირობა და ­მძლავრი კატალიზატორი.

ი-ები მართვის პროცესებში (ეკონომიკა, წარმოება, სამხ. საქ­მე, ზოგიერთი შემოქმედებითი პროცესი – თეატრი, კინო, სასწ. პროცესი) მიზნად ისახავს შედეგის მიღებასა და დასახული ამოცანის შესრულებას.

ი-ის სიხშირით გა­მო­ირჩევა ყოველდღიური მოხ­მა­რების საგნების წარმოება (სურსათი, სამკურნ. პრე­პარატები, სამოსი და ა. შ.), აგრეთვე განსაკუთრებული დანიშნულების ნაწარმის გამოშვება, მაგ., სამხ. ტექნიკის, კოსმოსის ათვისების აპარატების, დედამიწის შემსწავლელი მეცნ. დარგების, მედიცინის, ­ბიოტექნოლოგიების, ფარმაკო­ქიმიის, ­მეტალურგიის, მან­ქანათმშენებლობის, კომუნიკაცი­ების და სხვა სფეროებში.

ი. თავისი ხასიათით შეიძლება იყოს თანმიმდევრული (ევოლუციური) და/ან მკვეთრად ცვალებადი, ნახტომისებრი (რევოლუციური), როცა რადიკალურად იცვლება ძველად ხმარებული მეთოდი, წარმოების წესი, ნაკეთობა (პროდუქტი). ამასთან, ახლის გამოყენება მომხმარებელი საზ-ბის ინტერესს, გატაცებას, მოხმარების მასობრიობას იწვევს. ასეთ დროს წარმოების გადაწყობა ხდება ბაზრის მოთხოვნილებათა მიხედვით, მისი დაკმაყოფილების გათვალისწინებით; ამდენად, ი. ერთ-ერთი ეფექტური საშუალებაა წარმოებისა და რეალიზაციის სფეროს განვითარებისათვის.

ი-ის დაფიქსირება ხში­რად ხდება აღმოჩენის, გამოგონების, რაციონალიზატორული წინადადების სა­ხით, იმისდა მიხედვით, რამდენად მნიშვნელო­ვა­ნი და რევოლუციურია იგი საზ-ბის ინტერესებისათვის.

ი-ები ფართოდ გა­მო­ი­ყე­ნე­ბა სას.-სამ. აგრო-სექტორში, წვრილ ინდი­ვიდ. წარმოებაში: მუდმივად ხდება სახელობო იარაღის გაუმჯობესება და სრულყოფა, ახ. ტექნოლოგიური მასალების, ახ. ჯიშებისა და სათესლე მასალების, მცენარეთა დაცვის ახ. მეთოდების შემოღება, შრომის პროცესის გასამარტივებლად და შედეგის გასაუმჯობესებლად.

ი-ების ერთ-ერთი გამომწვევი მიზეზია მოდა ახ. პროდუქტზე მრავალ სფე­რო­ში (კოსმეტიკა, სამკაულები, ყოველდღიური ტანსაცმელი, ფეხსაცმელი, სათვალე, საკანცელარიო საქონელი და სხვ.).

ი. შეიძლება იყოს ინიცირებული (შემოტანილი) საავტორო წინადადების ფორმით და პირიქით, წარმოებისა და ბაზრის მოთხოვნით (დაკვეთით). თავისთავად, ეს პროცესები დიდ გავლენას ახდენს მუშახელის გამო­ყენებაზე, დასაქმებაზე, ეკონ. განვითარების მახასიათებლებზე, რაც ითხოვს სამართლებრივი და ეკონ. კანონების დარეგულირებას, სა­ხელმწ. მართვის პროცესების სრულყოფას.

ი-ის შეფასება ტექნიკასა და ეკონომიკაში ხდება მისი სიჩ­ქარით, სხვა­და­სხვა რეიტინგული კოეფიციენტებით, მაგ., ბლუმ­ბერ­გის ინდექსით, რ-იც ასა­ხავს მა­ღალტექნოლ. კომპანიებისა და მთლიანად ქვეყანაში წარმო­ების სფეროს გლობალურ კონკურენტუნა­რიანობას, საშ. და უმაღლესი სპეც. გა­ნათ­ლების, კადრების მომზადების დონეს და სხვა. ეკონ. და სამართლებრივი კრიტერიუმე­ბი განსაზღვრავს წარმოების მახასიათებლებს: ინდივიდ. მეწარმეობას და ჯგუფურ ფორმებს (არტელებს, კოოპერატივებს, შეზღუდული პასუხისმგებლობის კომპანიებს, სააქციო საზ-ბებს, ­მსხვილ კორპორატიულ ფორმებს). ამიტომ, რეალური ი-ებით მდიდარი სახელმწ. ­ქმნის მაღალ­ტექნოლოგიურ ეკონომიკას, რაც მისი წარმატების საფუძველია. სამართლებრივი ნორმატივებით და ფინანს. ხელშეწყობით საზ-ბის ინვესტიციური შემოქმედებითი აქტივობის ზრდა სახელმ­წი­ფოს ერთ-ერთი მნიშვ­ნე­ლოვა­ნი ამოცანაა.

ი-ების მხრივ შემოქმედებით აქტივობას განსაზღვრავს კომერციალიზაციაზე ორიენტირებული სამეცნ.-კვლ. და საინჟინრო-ტექნოლ. საქმიანობა.

საქართველოში ი-ის სფერო­ში წამყვან როლს ასრულებს სა­ქართვ. მეცნ. ეროვნ. აკადემია და უნ-ტები. ი-ების დარეგულირება ხდება სა­ხელმ­წი­ფოს ინოვაციური სააგენტოს, აკადემიის „ინოვაციებისა და მაღალი ტექნოლოგიების ცენტრისა" და სპეც. დანიშნულების საწარმოების მიერ.

განსაკუთრებული როლი ენიჭება სა­ქარ­თვე­ლო­ში საერთაშ. წყა­რო­ე­ბიდან ცოდნისა და მეცნ.ტექ. მიღწევების შემოდინების ხელშეწყობას, ­ქართვ. მეცნიერთა და სპეციალისტთა საავტორო წინადადებების რეალიზაციას უცხოეთში, ანუ ორმხრივ ტრანსფერს. ინოვაციური წინადადებების ეფექტიანობითა და მათი დანერგვით წარმოებასა თუ პრაქტიკაში, საავტორო წინადადებების კომერციალიზაციის ხაზით, სა­ქარ­თველო ჯერჯერობით მოწინავე ქვეყნების რიგში არ მოიაზრება, თუმცა ქვეყანაში ი-ების განვითარების რეალური პოტენციალი არსებობს. მისი ამოქმედება და საზ-ბის სამსახურში ჩაყენება მნიშვ­ნე­ლო­ვა­ნი სა­ხელმ­წი­ფო ამოცანაა. აუცილებელია მაღალტექნოლოგიური ეკონომიკის მქონე ქვეყნების გამოცდილების გაზიარებაც.

ლიტ.: ჩიქავა ლ., ინოვაციური ეკონომიკა, თბ., 2006; Мединский В. Г., Скамой Д. Г., Инновационное предпринимательство, М., 2002.

გ. აბდუშელი­შვი­ლი