Danelia Sergi

S. Danelia

Sergi Danelia (b. October 27, 1888, Najakhavo, present-day Martvili Municipality – d. March 20, 1963, Tbilisi) was a philosopher and literary critic, Doctor of Philosophical Sciences (1927), professor (1930), Honored Worker of Sciences of Georgia (1944).

He graduated from the Department of Philosophy at the Historical and Philological Faculty of Moscow University (1911). He taught Russian language and literature, Latin, and history at the gymnasiums of Kherson (1911–1912), Poti (1912–1914), Mikhailovo (now Khashuri) (1914–1915), Akhaltsikhe (1915–1917).

In 1927, a course on the history of Russian literature was introduced at Tbilisi State University (TSU), which was taught by Danelia. In 1922, he was invited to the Department of History of Philosophy at TSU as a teacher of philosophical disciplines. In 1933–1947, he headed the Department of History of Russian Literature at TSU. In 1949, he was accused of cosmopolitanism and dismissed from the university.

In 1954, he began working as a senior research fellow at the Institute of Philosophy, then as a teacher of Russian at the university.

The main area of ​​his philosophical research was the pre-Socratic period of ancient philosophy. He divided the history of ancient philosophy into cosmological and anthropological periods. In the cosmological period, the issues of existence, nature and substance were raised, in the anthropological period – the issue of human value. Danelia's worldview was oriented towards the philosophy of value. He studied the teachings of J.-J. Rousseau, C. A. Helvétius and I. Kant regarding new philosophy.

Danelia's work Excerpts from the History of Russian Literature of the 19th Century (1936) is the first systematic course in the history of Russian literature in the Georgian language (4 editions). He devoted separate studies to the works of A. Pushkin, A. Griboyedov, M. Lermontov, N. Gogol, I. Turgenev, L. Tolstoy and other Russian writers.

His works provide an original philosophical and sociological interpretation of some of the most prominent monuments of Russian literature. He also translated G. Leibniz's Monadology (1940), Aristotle's Poetics (1944), R. Descartes' Meditations on First Philosophy (1955), and left unfinished B. Spinoza's Ethics (stored in his own archive), and etc.

He is buried in the Didube Pantheon of Georgian Writers and Public Figures.

Literary works: ატომისტური ფილოსოფია ძველ საბერძნეთში (დემოკრიტე), ტფ., 1925 (მე-2 გამოც., თბ., 1933); ქსენოფანე კოლოფონელის მსოფლმხედველობა, ტფ., 1925 (გარეკანზე: 1926); ანტიკური ფილოსოფია სოკრატის წინ, ტფ., 1926; ვაჟა-ფშაველა და ქართველი ერი, თბ., 1927; სოკრატეს ფილოსოფია, ტფ., 1935 (გარეკანზე: 1936); ნარკვევები XIX საუკუნის რუსული ლიტერატურის ისტორიიდან, თბ., 1936; კანტის ცხოვრება და ფილოსოფიური მოღვაწეობა, თბ., 1977; ნარკვევები ანტიკური და ახალი ფილოსოფიის ისტორიაში, თბ., 1978; ანტიკური ფილოსოფიის ნარკვევები, თბ., 1983; Философские исследования, Тб., 1977; Очерки из истории античной и новой философии,Тб., 1986.

Literature: კ ა რ ტ ო ზ ი ა  ბ., სერგი დანელია, თბ., 1970 (გამოც. მე-2, თბ., 1989); კ ა რ ტ ო ზ ი ა  ბ., კ ე კ ე ლ ი ა  ი., სერგი დანელიას ეროვნული მრწამსი, თბ., 2008; კ ო დ უ ა  ე., სერგი დანელია, თბ., 1975; უ რ ი დ ი ა  ბ., მეოცე საუკუნის ქართული ფილოსოფიის ისტორიიდან, თბ., 1986.

E. Kodua