იკორთა

იკორთა

სოფელი ერედვის მუნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის არცევის თემში. ახლანდ. ქვემო იკორთა.

ქსნის ერისთავთა ერთ-ერთი რეზიდენცია შიდა ქართლში. 1732 ი-თან გაიმართა ბრძო­ლა, რ-ის დროსაც მოიგერიეს ლეკი ფეოდალების თავდასხმა. 1736 ქსნის ერისთავი შანშე ირანს განუდგა და ი-ის ციხეში გამაგრდა. ნადირშაჰის მიერ გამოგზავნილი ლაშქარი სეფე-ხანის მეთაურობით ი-თან დამარცხდა. თუმცა იგი ერთი წლის შემდეგ დაბრუნდა და ციხეს დაეუფლა.

XVI ს. მიწურულიდან ი-ის მონას­ტე­რი იქცა ქსნის ერისთავთა საძვალე-სამარხად.

სოფლის განაპირას, მთის კალთა­ზე აღმართულია ძვ. ქართ. ხუროთმოძღვრების ძეგლი – გუმბათოვანი ტა­ძა­რი, რ-იც აგებულია 1172. გეგმით ოთხკუთხა შენობის გუმ­ბათი საკურთხევლის კუთხეებსა და ორ ბოძს ეყრდნობა. აღმით ნახევარწრიული აფსიდი აქვს. ტა­ძა­რი უხვად ნათდება გუმბათის მაღალ ყელში დატანებული 12 სარკმლიდან. კედელ-კამარები თავიდანვე შელესილი და მოხატული იყო და XII ს. II ნახევრის შე­სა­ნი­შნა­ვი მონუმ. მხატვრობის ნიმუშს წარმოადგენს (ფრაგმენტები შე­მორჩენილია აფსიდში, ჩრდ. კედელსა და გუმბათზე). სამხრ. და დას. შესასვლელებს მიშენე­ბული ჰქონდა კარიბჭეები (დანგრე­ულია). ახლანდელი სამხრ. კარიბჭე გვიან­დელია. ტაძრის ფასადები და გუმ­ბათის ყელი მდიდრულადაა მოჩუქურთმებული და გამოირჩევა შესრულების მაღალი ოსტატობით. ი-ის ტაძარს განსაკუთრებული ადგილი უჭირავს ქართ. ხუროთმოძღვრების ისტორიაში. ქრონოლ. და მხატვრულსტილისტიკური თავისებურებებით იგი ერთ-ერთი უადრესი ნიმუშია XII–XIII სს. მიჯნაზე შექმნილი ქართლის გუმბათოვან ეკლესიებს შორის, რ-თა მიხედვითაც სა­ბო­ლოოდ შემუშავდა ქართ. გუმბათოვანი ეკლესიის კა­ნო­ნი­კუ­რი სახე. ეკლესიის აგების თარიღი აღნიშნული იყო დას. ფასადის დიდ წარწერაში, რ-იც მ. ბროსემ და თ. ჟორდანიამ წაიკითხეს (წარწერა აღარ არსებობს). ეკლესიას აღდგენითი სამუშაოები ჩაუტარდა XIV, XVII, XIX და XX სს-ში. ი-ის ტაძარში დაკრძა­ლული არიან კა­ხე­თის აჯანყების 1660 ხელმძღვანელები: ბიძინა ჩოლოყა­შვილი, შალვა და ელიზბარ ქსნის ერისთავები. ეკლესიის მახლობ­ლად, ფლატის პირას ძვ. ციხე-დარბაზის ნანგრევებია.

ი. ამჟამად ოკუპირებულ ტერიტორიაზეა.

ლიტ.: ბ ე რ ი ძ ე  ვ., ძველი ქართული ხუროთმოძღვრება, თბ., 1974; ზ ა ქ ა ­ რ ა ი ა  პ., ქართული ხუროთმოძღვრება XI–XVIII სს., თბ., 1990.

ჯ. გვასალია