თამარაშვილი მიხეილ პეტრეს ძე

 

მ. თამარაშვილი

თამარაშვილი მიხეილ, თამარათი მიქელ (ერისკაცობაში – ალექსანდრე) პეტრეს ძე [IX. 1858, ახალციხე, – 3 (16). IX. 1911, სოფ. სანტა-მარინელა, იტალია], ქართველი ისტორიკოსი და საზოგადო მოღვაწე. პირველდაწყებითი განათლება მიიღო ახალციხის სამრევლო სკოლაში. 1878-იდან სწავლობდა კონსტანტინოპოლში კათოლიკე მოძღვრის, პ. ხარისჭირა­შვი­ლის მიერ დაარსებულ ქართ. სასწავლებელში, 1881–83 – ესპანეთში, სას. სემინარიაში. 1888 დაამთავრა პარიზის წმ. ლაზარეს სას. სასწავლებელი, გაეცნო პარიზის სამეცნ. ცხოვრებას; მუშაობდა წიგნსაცავებში, არქივებსა და მუზეუმებში. ამავე წელს დაბრუნდა სა­ქარ­თვე­ლო­ში. მას სურდა სას. და სამეცნ. საქმიანობა ერთმანეთთან შეეთავსებინა, მაგრამ ცარიზმის მოხელეებმა 1890, როგორც „უცხო იდეებით" გამსჭვალული პიროვნება, თბილისიდან გააძევეს და სა­ქართვ. ტერიტორიაზე ცხოვრება აუკრძალეს. 1891 ჩავიდა რომში და სწავლა განაგრძო სას. აკადემიაში, რ-იც წარმატებით დაამთავრა 1894 და ღვთისმეტყველების დოქტორის წოდება მოიპოვა. ამ ხნის განმავლობაში ფრანგ. და იტალ. პერიოდიკაში აქვეყნებდა წერილებს სა­ქართვ. ისტ. საკითხებზე. ვატიკანის, საფრანგეთის, იტალიის, თურქეთის, ალექსანდრიის, მოსკოვისა და ლონდონის არქივებში თ-მა გამოავლინა სა­ქართვ. ისტ. ამსახველი დიდძალი დოკუმენტური მასალა. აქედან თ-მა მოასწრო საქართველო-ევროპის ურთიერთობის და, კერძოდ, საქარ­თვე­ლო­ში კათოლ. სარწმუნოების გავრცელებასთან დაკავშირებული მასალების დამუშავება და გამოცემა („ისტორია კათოლიკობისა ქართველთა შორის", თბ., 1902; „პასუხად სომხის მწერლებს, რომელნიც უარყოფენ ქართველთა კათოლიკობას", თბ., 1904).

თ-მა ისტ. ფაქტების, უცხოური და ქართული წყაროების, ჰაგიოგრაფიული, ჰომილეტიკური და აპოკრიფული ძეგლების მონაცემთა გათვალისწინებით წარმოაჩინა საქართველოში ქრისტ. რელიგიის დამკვიდრების ორი ეტაპი: მოციქულთა – ანდრია პირველწოდებულის, სვიმონ კანანელის, მატათას, თომას მოღვაწეობა და მოციქულთა სწორის წმ. ნინოს დამსახურება ქართვ. ერის სულიერი ცხოვრების მოწესრიგებაში. საქართველოში ქრისტიანობის გავრცელების 2000 წლისთავის აღსანიშნავად UNESCO-მ გაითვალისწინა თ-ის კვლევა წმ. ანდრია პირველწოდებულის მოღვაწეობასთან დაკავშირებით.

1904 გაზ. „ივერიაში" ცალკეული სტატიების სახით გამოაქვეყნა თეოლ. ხასიათის ნაშრომი „რომი", სადაც ზოგად ქრისტ. საკითხებთან ერთად განხილულია კათოლ. ეკლესიის (მასთან ­ქართვ. კათოლიკეთა ეკლესიის) მრავალი თავისებურება. თ-ის წიგნმა „სა­ქარ­თვე­ლოს ეკლესიის ისტორია" (რომი, 1910, ფრანგ. ენაზე) დიდი გამოხმაურება პოვა ევრ. სამეცნ. წრეებში. ამ გამოცემას ვატიკანის სპეც. პრემია მიენიჭა. თ-მა სიცილიაში აღმოაჩინა კრისტოფორო დე კასტელის სურათების ალბომი, შეძლო აღმოჩენილი სურათების ძირითადი ნაწილის ფოტოასლების გადაღება (154 ცალი) და ცალკე ალბომად შეკვრა, რ-ის ერთი ცალი დღემდეა დაცული სა­ქართვ. ეროვნ. მუზეუმის ბ-კაში. აქვეა მოცემული სურათების წარწერების ტექსტის თარგმანი და ავტორის საყურადღებო კომენტარები.

თ-ს დიდი წვლი­ლი მიუძღვის ს.ს. ორბელიანის ევროპაში მოგზაურობის შე­სა­ხებ მასალების მოძიებაში. მან ერთ-ერთმა პირველმა აზიარა ევრ. მკითხველი სა­ქარ­თვ. ისტორიასა და კულტურას.

1978 თ. იტალიის ქ. ჩივიტავეკიიდან გადმოასვენეს სა­ქარ­თვე­ლოში. დასაფლავებულია დიდუბის პანთეონში. მისი სამეცნ. მემკვიდრეობის დიდი ნაწილი ხელ­ნაწერ­თა ეროვნ. ცენტრში ინახება.

ლიტ.: ბ ლ უ ა ­შ ვ ი ­ლ ი  უ., მესხეთის სახელოვანი შვილები, თბ., 2008; ლ ო მ ს ა ძ ე  შ., მიხეილ თა­მა­რა­შვი­ლი, თბ., 1964; მიხეილ თამარაშვილი 160, თბ., 2021; ს ა ხ ო კ ი ა  თ., ჩემი საუკუნის ადამიანები, თბ., 1984; ფ ე ი ქ რ ი ­შ ვ ი ­ლ ი  ჟ., ფიქრები მიხეილ თამარაშვილზე, თბ., 2012; ყ რ უ ა ­შ ვ ი ­ლ ი  ნ., მიხეილ თამარაშვილი, თბ., 2012; ჭ ი ჭ ი ნ ა ძ ე  ზ., ქართველ კათოლიკეთ სამშობ­ლო ქვეყნის მოღვაწეები: მიხეილ პეტრეს ძე თამარა­შვი­ლი, თფ., 1912.

შ. ლომსაძე