ილარიონ ქართველი

ილარიონ ქართველი, ახალი (ერისკაცობაში – იესე ხახულის ძე ყ ა ნ ჩ ა ვ ე ლ ი, 1776 – 12. II. 1864, ათონის მთა, საფლავი უცნობია), სასულიერო მოღვაწე, წმინდანი. წყა­რო­ე­ბის მიხედვით, იგი დაიბადა ლოსიათხევში შემავალ სოფ. ალავერდში. თუმცა ბოლოდროინდელ გამოქვეყნებულ ნაშრომებში ი. ქ-ის ბიოგრაფები მისი დაბადების ადგილად მიიჩნევენ შორაპნის მაზრის სოფ. ლოსიათხევს.

6 წლის იესე მშობლებმა ბიძას, ბერ-დიაკონ სტეფანეს მიაბარეს, რ-იც ტაბაკინის (ახლანდ. ზესტაფონის მუნიციპალიტეტი) მონასტერში მოღვაწეობდა. ბიძის გარდაცვალების შემდეგ იგი ერთხანს იმავე მონასტერში დამკვიდრდა. შემდეგ ოჯახს დაუბრუნდა. მამამისმა ქუთაისში სამეფო კარზე მიიყვანა, სადაც მისი აღზრდა ჯრუჭის მონასტრის არქიმანდრიტ გ. სოლოღაშვილს დაევალა. ი. ქ-მა მონასტერში სასულიეროსთან ერთად საერო განათლებაც მიიღო. 1789 იმერეთის სამეფო კარზე მეფე სოლომონ II-ის მოხელედ დანიშნეს და მალევე, მეფის რჩევით, დიაკვნად აკურთხეს, შემდეგ კი – მღვდლად.

იმერეთის სამეფოს გაუქმების (1810 ) შემდეგ ი. ქ. სოლომონ II-ს ქ. ტრაპიზონში ­ახლდა. სამშობლოში დაბრუნებული ი. ქ. ერთხანს თავის სოფელში დამკვიდრდა. შემდგომ სოლომონ II-ის ქვრივის, დედოფალ მარიამის თხოვნით რუსეთში წავიდა, თუმცა იქ შექმნილი მიუღებელი სიტუაციის გამო 1819 ათონის მთაზე გაემგზავრა და ღარიბი პილიგრიმის სა­ხე­ლით სიწმინდეები მოილო­ცა. ერთხანს ივირონის ქართულ მონასტერში დამკვიდრდა, შემდეგ დიონისეს მონასტერში გადავიდა, სადაც 1821 ბერად აღიკვეცა და სახელად ილა­რიონი ეწოდა.

ი. ქ-მა ასკეტური ცხოვრებისა და ღვთისმოსაობის გამო ათონის მთაზე სწრაფად გაითქვა სა­ხე­ლი. მას ათონელი მამები „მოძღვართმოძღვარს" უწოდებდნენ. მალევე იგი სქიმმონაზვნად იკურთხა.

ი. ქ. მწიგნობრულ მოღვაწეობას ეწეოდა. მის მიერ გადანუსხული ხელნაწერების ნაწილი ამჟამად და­ცუ­ლია ხელნაწერთა ეროვნულ ცენტრში. 1824 ათონის მთაზე მოღვაწე ბენედიქტე (იგივე ვენედიქტე) ქიტი­შვილის დაკვეთით მან გადაწერა ექვთიმე ათონელის მიერ თარგმნილი წმ. ისაკ ასურის „სწავლანი", 1830 კი ივირონის მონასტერში – სწავლანი „სამოთხე". ამავე მონასტერში მას 1840 გადაუნუსხავს 196 ხელნაწერი. მინაწერზე ი. ქ. მწუხარებით აღნიშნავდა, რომ ივირონის მონასტერში არ­სე­ბუ­ლი ქართ. ხელნაწერები სიძველის გამო ნადგურდებოდა და ჭირდებოდა გადარჩენა. 1827 არქიმანდრიტ სერაფიმეს დავალებით მან შეადგინა კატალოგი სახელწოდებით „ქართული წიგნის სახელები ივე­რიის მო­ნას­ტერსა შინა მდებარეთა მთაწმინდას".

1827 ი. ქ-მა თავისივე გა­და­წერი­ლი ერთი კრებული (ამჟამად ხელნაწერთა ეროვნულ ცენტრშია და­ცუ­ლი) სა­ქარ­თვე­ლო­ში გამოგზავნა გამოსაცემად, მაგრამ მისი პუბლიკაცია იმ დროს ვერ მოხერხდა. მან ივირონის მონასტერში დაცული სხვა­და­სხვა ხელნაწერი წიგნებიდან შეადგინა ამონაწერები, რ-ებიც 12 ტომად მოამზადა და სათაურად „ყვავილნარი" უწოდა. გადმოცემით, ეს კრებული იღუმენმა ზოგრაფმა რუსეთში ჩაიტანა და თორმეტივე ტომი შემდგენელის მიუთითებლად გამოსცა.

2002 წ. 17 ოქტომბერს სქიმმონაზონი ი. ქ. სა­ქართვ. მართლმადიდებელი ეკლესიის წმ. სინოდმა წმინ­და­ნად შერაცხა. მისი ხსენების დღედ დადგინდა 14 (27) თებ.

ლიტ.: ბ უ ბ უ ლ ა ­შ ვ ი ლ ი  ე., ახალი მასალები წმ. ილა­რიონ ქარ­თვე­ლი ახლის მოღვაწეობის შე­სა­ხებ, «გელათის მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა აკადემიის შრომები», I, თბ., 2014; მღვდელმონაზონი ანტონი (მთაწმინდელი), მღვდელ სქიმმონაზვნის ილა­რიონ ქარ­თვე­ლის ცხოვრებისა და მოღვაწეობის ნარკვევები, თბ., 2009; საისტორიო მასალა, იმერეთის მეფის სოლომონის უკანასკნელი დღენი, «მწყემსი», 1890, №11; 13–16; ქართულ ხელნაწერთა აღწერილობა, A კოლექცია, ტ. 4, შეადგინა ქ. შარაშიძემ, კ. კეკელიძის საერთო რედ., თბ., 1953.

ე. ბუბულა­შვილი